Rabu, 17 Ogos 2011

PESURUHJAYA PAS BONEKA KHALID?

Isu pemeriksaan Gereja Methodist Damansara Utama benar-benar telah mencabar kewibawaan Dr. Rani selaku Pesuruhjaya PAS Selangor.Apakan tidak, setelah gagal dalam misi pertamanya, iaitu Bersih 2.0 untuk mengotakan kata-katanya dengan membawa turun anak buahnya seramai 50 ribu orang, Dr. Rani sekali lagi diuji dengan isu yang lebih mencabar.

Lebih malang baginya apabila berada di luar negara, dan tiada sebarang kenyataan yang diterima darinya.  Amat menghairankan, situasi yang sama juga berlaku kepada Khalid Samad, namun itu bukanlah penghalang bagi YB kesayangan penduduk Shah Alam ini dari membuat kenyataan yang mendahului Pesuruhjaya PAS sendiri!....Khalid Samad adalah penjilat tegar DAP, dan intimnya beliau dengan pihak gereja tidak perlu dinafikan.  Seperti yang dijangka, Khalid cepat melatah apabila gereja atau DAP “disentuh”.  Dan kenyataan yang keluar sehari selepas pemeriksaan JAIS terus dilabelkan sebagai bertentangan dengan prinsip Islam, diikuti dengan bidasan tahap tertinggi terhadap Hasan Ali, orang yang bertanggungjawab melucutkan jawatan Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor dari Khalid sedikit masa dahulu gara-gara menggadaikan kalimah Allah.

Kenyataan yang mendahului Pesuruhjaya PAS ini adalah satu perbuatan meminggirkan orang no. 1 dalam “chain of command”.  Ia secara tidak langsung menunjukkan sikap kurang ajar dan meminggirkan yang perlu didahulukan.  Tiada rasa hormat kepada ketuanya.Paling penting, ia menunjukkan Khalid Samad lebih berkuasa berbanding dengan Pesuruhjaya PAS Selangor, YB Dr. Rani.  Secara realitinya, Khalid Samad adalah pemimpin lebih kanan berbanding Dr. Rani dalam hierarki kepimpinan PAS Selangor.  Dan bukanlah mengejutkan apabila rakyat sudah mula terlihat wayang boneka yang mana Khalid menjadi si pak dalang!
Kita berbicara tentang Selangor, seharusnya suara parti di negeri ini didahulu oleh orang no. 1 parti berkenaan.  Tetapi ia tidak berlaku di PAS Selangor.

YB Dr. Rani boleh dianggap “newcomer” di arena politik Selangor meskipun telah bertanding sebanyak 3 kali di PRU sebelum menang menewaskan calon BN, Ghazali Md Amin di DUN Meru.  Beliau tidak diberikan harapan kerana beliau merupakan calon “rejected and recycled” untuk PAS di Meru.  Mungkin sudah rezeki, kemenangannya pada 2008 tidak pernah dijangka meskipun oleh dirinya sendiri.  Namun, selepas kemenangannya, beliau tetap tidak dianggap watak penting dalam PAS.
Khalid Samad tahu bahawa tidak mungkin dia sendiri memegang jawatan Pesuruhjaya PAS Selangor setelah mencampakkan bekas bosnya ke lubang jamban.  Pastinya dia akan dilaknat 7 keturunan oleh rakyat seandainya menduduki jawatan berkenaan.  Alternarnatif terbaik ialah mencari boneka, sambil menggunakannnya dan mengawal tindak-tanduknya.

Dan Khalid telah memilih Dr. Rani untuk tujuan itu, sambil menjawat jawatan Timbalannya, agar mudah mengawal tindak tanduk dan kenyataan dari Dr. Rani supaya PAS terus “bersetubuh” secara politik dengan DAP.  Khalid tidak rela satu lagi Hasan Ali wujud di dalam PAS yang sesat.Dan buat masa ini, pilihan Khalid boleh dikategorikan tepat.  Bukan sekadar boneka, Dr. Rani juga dilihat mendukung aspirasi Khalid dalam DAP didahulukan, gereja diutamakan!
Tanyalah orang Meru, berapa kali Dr. Rani membawa masuk DAP ke DUN Meru, atau lebih tepat ke dalam kampung-kampung Melayu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan